Terug naar overzicht

Natto = Japanse klassieker met bijzondere werking

Wat is natto?

Natto (なっとう) is een traditioneel en populair ingrediënt uit de Japanse keuken. Het staat er al meer dan 1.000 jaar op het menu. Japanners eten natto bij hun rijst als ontbijt, combineren het met sojasaus en mosterd als bijgerecht, of verwerken het in hun misosoep.

Natto wordt gemaakt van ongepelde sojabonen. Nadat die gewassen, geweekt en gekookt zijn, voegt men er een probiotische bacterie aan toe (Bacillus subtilus natto) die het fermentatieproces in gang zet. Het fermenteren zelf duurt maar liefst 24 uur. Het proces zorgt voor een betere opname van heel wat werkzame bestanddelen uit de sojaboon en de vorming van talrijke enzymen, vitaminen en mineralen die een gunstig effect hebben op je gezondheid. Bovendien worden de eiwitten gesplitst in korte keten-aminozuren, die je gemakkelijker verteert en opneemt. Allemaal goed nieuws voor vegetariërs en veganisten die op zoek zijn naar een zuiver, goed opneembaar en ultragezond eiwit.

 

Je kan er echter niet omheen dat natto een specifieke geur en textuur heeft. De geur doet denken aan die van een straffe kaas, en de kleverige structuur heeft wat weg van chiapudding of misschien zelfs van een oester. Maar, net zoals die fel geurende kaas en ietwat kleverige chiapudding, kan je natto perfect leren eten! En die inspanning loont dubbel en dik de moeite

Waarom is natto zo gezond?

 De Westerse houding tegenover natto laat zich samenvatten als “onbekend is onbemind”. Toch leren ook hier meer en meer mensen natto kennen én appreciëren. Daar heeft het feit dat de gezondheidsvoordelen bekender worden zeker iets mee te maken.

 Natto en vitamine K2

 Het meest gekende voordeel is dat natto een bron is van vitamine K2 in zijn meest actieve en best opneembare vorm: menaquinone-7.

Vitamine K bestaat in drie vormen: K1 (van plantaardige oorsprong), K2 (van bacteriële oorsprong) en het wateroplosbare vitamine K3 (dat ontstaat via synthese).
K2 wordt bij mensen met een gezonde darmflora – en dat is minder vanzelfsprekend dan je zou denken! – aangemaakt door de darmbacteriën of opgenomen uit voeding. Natto is daarbij dé voedingsbron bij uitstek: het bevat meer dan 100 keer zoveel vitamine K2 dan verschillende kazen. Opnieuw goed nieuws voor veganisten en vegetariërs: natto is de enige plantaardige bron die rijk is aan vitamine K2.
Waarom die befaamde vitamine K2 zo belangrijk is voor ons? K2, meerbepaald menaquinone-7, is essentieel voor een optimale calciumstofwisseling. De vitamine helpt enerzijds om calcium weg te houden uit de vaatwanden, wat dan weer onder meer een hoge bloeddruk, vernauwde vaten en atherosclerose (slagaderverkalking, in de volksmond) verhindert. Anderzijds activeert vitamine K osteocalcine, een stof die calcium vastzet in de botten, wat op zijn beurt osteoporose voorkomt, zeker in combinatie met vitamine D3 en calcium.

Je denkt nu misschien dat vitamine K2 en een goede calciumstofwisseling vooral belangrijk zijn voor oudere mensen. Niets is minder waar! Ook kinderen en pubers zorgen er het best voor dat hun volop groeiende botten zoveel mogelijk calcium krijgen. En tot slot nog een voordeel waarbij iederéén gebaat is: K2 houdt calcium weg uit de aderen, waardoor het bloed beter circuleert. Het zuurstofrijke bloed met voedingsstoffen bereikt de organen vlotter en afvalstoffen worden beter afgevoerd. Resultaat: je voelt je veel fitter.

 Natto als probioticum

 Zoals je hierboven al las, is natto een gefermenteerd product wat we te danken hebben aan de probiotische bacterie Bacillus subtilus natto. Natto is een uitstekend probioticum – een levend microbiologisch voedingssupplement. Het zorgt voor een sterkere immuniteit, een betere stressbestendigheid, een sterkere darmflora en een betere maag- en darmfunctie.

 Het mag dus duidelijk zijn: deze Japanse topper verdient ook een kans in jouw keuken!